Logo-Gluten&Laktosefritt


Noe å tenke på før man gjør en kostholdsendring


For de aller fleste er det en medisinsk årsak som ligger bak en kostholdsendring. Det er alltid lurt å rådføre seg med lege/ ernæringsfysiolog før man starter på diett. Ikke still din egen diagnose da egen diagnostisering kan innebære en risiko. Konsekvensene kan være et unødvendig strengt kosthold, som gir utfordringer både ernæringsmessig, sosialt og økonomisk. Helsepersonell er viktige støttespillere når det gjelder å få satt riktig diagnose og for å sikre et fullverdig kosthold. Det og foreta en kostholdsendring er ikke en ”trend” man følger eller noen man gjør uten en medisinsk grunn.


Glutenfri kost - eneste behandling


Cøliaki er en autoimmun sykdom som skyldes en overfølsomhet overfor gluten, et protein som finnes i hvete, rug, bygg og spelt. Ved inntak av gluten blir tynntarmens slimhinne betent, tarmtottene redusert, og evnen til å ta opp næringsstoffer fra mat og drikke svekkes. Dersom cøliaki påvises bør man spise glutenfritt resten av livet da sykdommen er kronisk. Å leve glutenfritt innebærer å holde seg unna hvete, bygg, rug og delvis havre. Gluten finnes i små mengder i en rekke ulike varer, og kan gjemme seg bak ulike navn. Det kan derfor være vanskelig å ha full kontroll over hva man kan spise og ikke. Se min ingredienseliste for mer spesifikk informasjon rundt temaet.


Det finnes flere former for glutenintoleranse: Dermatitis herpetiformis, ikke-cøliakisk glutensensitivitet, Hveteallergi og cøliaki - Behandlingen er som ved cøliaki: glutenfritt kosthold


Forbigående laktoseintoleranse


Laktoseintoleranse kan oppstå hos noen med cøliaki. Dette kalles sekundær laktoseintoleranse. Når man får diagnosen cøliaki og begynner å spise glutenfritt, forvents det at eventuelle mage- og tarmproblemer skal forsvinne. Noen kan føle at de i starten ikke tåler meieriprodukter. Dette skyldes at tarmen er skadet og evnen til å fordøye laktose er nedsatt. Da kan det være smart å velge laktosefri kost en stund, og så prøve å re - introdusere vanlig melk igjen på ett senere tidspunkt


Laktosefri kost en del av behandlingen


Melk og meieriprodukter inneholder laktose (melkesukker). Laktoseintoleranse betyr at man har nedsatt fordøyelse av laktose, og mat og drikke som inneholder mye laktose vil kunne gi ubehag i magen.


 Slik fungerer det


Når man spiser melk og meieriprodukter, havner laktose og de andre næringsstoffene først i magesekken og så i tynntarmen. Her fordøyes maten. Normalt fordøyes laktose i tynntarmen ved at det spaltes i to, til glukose og galaktose. Denne spaltingen skjer ved hjelp av enzymet laktase, som vi finner i slimhinnen i tynntarmveggen. Laktose må fordøyes på denne måten for at vi skal kunne ta det opp og utnytte det i kroppen vår som energikilde. Ved laktoseintoleranse er aktiviteten til laktaseenzymene i tynntarmen redusert. Ved redusert laktaseaktivitet er det ikke god nok kapasitet til at enzymene klarer å fordøye all laktosen vi får i oss. Når ikke tynntarmen har kapasitet til å fordøye all laktosen, vil noe av laktosen bevege seg ufordøyd videre til tykktarmen. Ufordøyd laktose i tykktarmen kan utløse intoleransesymptomer. Symptomene skyldes at bakteriene i tykktarmen fordøyer laktosen. Når bakteriene fordøyer laktosen produseres metan- og hydrogengass.


Det kan være greit å være klar over at det ikke er farlig for dem med laktoseintoleranse å få i seg laktose, men det gir forbigående ubehag.


Laktoseintoleranse er ikke det samme som melkeallergi


Symptomene på laktoseintoleranse og melkeallergi kan være like, men årsaken til symptomene og kostrådene er svært forskjellige. Det er ikke nødvendig å kutte ut melk og meieriprodukter ved en laktoseintoleranse,


Ved laktoseintoleranse må du følge et laktoseredusert eller -fritt kosthold. Det finnes en rekke laktosefrie og - reduserte produkter å velge mellom i butikkene.


Laktasetabletter


I situasjoner hvor det er vanskelig å unngå laktose, er det mulig å bruke tabletter, kapsler eller dråper med laktase.


 Laktase tabletter


Kilder 



 



Om meg

Først vil jeg bare si velkommen! Så hyggelig at du har funnet veien hit til min gluten og laktosefrie verden. Denne siden ble til etter mye fundering. Jeg har aldri vært en person som har delt mye av meg selv, eller fortalt åpent om at jeg må leve på gluten og laktosefri kost - mest sannsynlig resten av livet. Jeg vet at livet på diett håndterer jeg fint nå, men i starten ønsket jeg helst at ingen andre skulle bry seg om hva jeg spiste og hvorfor. Men faktum er at så fort man befinner seg i sosiale settinger hvor mat er i fokus, så er det veldig synlig, og man blir ofte nødt til å fortelle.


 "Min grunn for å spise gluten og laktosefritt er at jeg har diagnosen Cøliaki. "


Der, nå var det fortalt og her ligger også grunnen til at jeg valgte å lage denne siden. Jeg vet mye om hvordan det er å få sitt forhold til mat forandret og alle de rare tankene man blir sittende igjen med ved overgangen til en ny diett.


"Hva nå?. Hva kan jeg spise?.. Må jeg virkelig spørre høyt hva som er oppi maten?.. Fy så vondt dette glutenfrie brødet smaker.. Jeg orker ikke å begynne å bake.. Åh nei, håper jeg ikke blir syk av dette.."osv.


Jeg har selv vært der. Derfor håper jeg denne siden kan hjelpe deg med å få oversikt over alt du behøver for å ta kontrollen selv, og være sikker i din egen situasjon.


Jeg kan berolige deg med at du behøver ikke bake om du ikke vil - på mine 6 år på diett har jeg bakt brød kanskje 3 ganger til sammen. Sannheten er at det finnes så utrolig mye godt du kan spise, at de tingene du kutter ut, vil du ikke legge merke til etter hvert. Det blir heldigvis en vane slik som så mye annet i livet.


Når man går fra å kunne spise alt til å plutselig ikke kunne spise alt lenger, ja da føles det som at man ikke kan spise noe. Det er lett å bli usikker, skeptisk og irritert. Kan du stole på at det er gluten og laktosefri mat som blir servert?.. Ja i de fleste tilfeller kan man heldigvis stole på folk, men skulle du allikevel være i tvil så ikke vær redd for å spørre, vet du hva gluten/laktose er? Da merker du veldig fort om de kan det de snakker om. Kan de ikke svare deg, så ikke spis maten. Du kommer til å oppleve at mange ikke vet ordentlig hva dietten innbærer for deg, så da må du ta styringen selv. 


De fleste nettstedene jeg fant da jeg begynte på diett handlet stort sett om baking og om bakekurs. Det er jo flott at det finnes for de som liker det, men de sidene møtte ikke det behovet jeg hadde der og da. Jeg ønsket å vite hvordan jeg kunne fortsette mitt normale liv, med det kostholdet jeg var vandt til, både hjemme og på reise. Jeg ønsket lett tilgjengelig informasjon som kunne hjelpe til i hverdagen.


Det har heldigvis dukket opp mange flere tilbud siden den gang. Men jeg ser at det finnes fortsatt noen hull, og disse håper jeg å tette med denne siden. Det har vært en lang og personlig reise kostholdsmessig og helsemessig.


”Jeg har prøvd, jeg har feilet, jeg har spist meg syk, og jeg har spist meg frisk. Jeg har lest meg opp på temaer som jeg før ikke behøvde å ta stilling til. Jeg har rett og slett prøvd meg frem og føler endelig at jeg har funnet en fin balanse i livet på diett. ”


Det er den lange reisen jeg har vært igjennom som gjør at jeg nå ønsker å hjelpe andre i samme situasjon som jeg en gang var i. Har du fått diagnosen Cøliaki og har fått beskjed om at du fra i dag skal begynne å leve på diett så håper jeg at jeg kan få lov til å hjelpe deg på veien! Jeg har mange råd på lur og jeg kommer til å dele dem alle her med deg. Mine kostråd og mattips kan så klart følges uavhengig av diagnose, for noe av poenger er at det skal være like bra, sundt og godt for alle.


"Jeg skal gjøre mitt beste for å formidle den kunnskapen jeg har tilegnet meg, slik at prosessen og veien til ett sunnere liv på diett kan gå litt lettere for deg"


Så hvem er jeg og hva kan jeg om mat? Jeg heter Mette-Lise, er 28 år og er oppvokst i Sandefjord, men bor i Halden med min samboer. Jeg er opptatt av god og sunn mat og ønsker å inspirere andre til å få en bedre hverdag med fokus på ett sunt kosthold kombinert med en aktiv livsstil. For å ta det helt fra starten så er jeg oppvokst på vegetarkost og alt det innebærer. Etter hvert som jeg ble eldre forandret også kostholdet seg til å inneholde kjøttretter.


Min bakgrunn når det kommer til matfaget har jeg fra Mosserødhjemmet hvor jeg arbeidet i flere år på storkjøkken. Der har jeg tilberedt frokost, middag, dessert og kveldsmat i mange varianter, og til ulike diett-typer som bl.a.: Diabetes, vegetar, fettfattig, laktosefritt, melkefritt og glutenfritt. Selv har jeg levd snart 6 år på gluten og laktosefri kost.


Maten jeg lager er fri for gluten og laktose med fokus på gode råvarer og sunne ingredienser. Oppskriftene jeg poster har jeg som oftest komponert selv, da det verste jeg vet er å følge oppskrifter (ironisk nok). Fri fantasi på kjøkkenet det har jeg alltid hatt og tenkte at nå var det på tide å få dokumentert det hele.


Familien er min inspirasjon. Matgleden er noe som jeg har etter min bestefar som var utdannet kokk, når han og jeg var på kjøkkenet sammen gikk det ofte på slump og de fantes ingen kreative grenser. Det ble til de mest fantastiske retter tro det eller ei! En rett smakte aldri det samme to ganger på rad, men godt ble det alltid. Da bestefar levde fortale han ivrig historier fra sine reiser. Fra da han holdt matkurs i vegetarisk kost og om alle de kreative løsningene han ble nødt til å komme opp med når han jobbet i byssa ombord på de store båtene. Han er en av de første som inspirerte meg og lærte meg om kosthold og hvor viktig det er for kropp og sjel, og det er i hans ånd jeg vil formidle min matglede til dere 


"Bestefar hva er det du lager nå egentlig? Det du, det er noe som fyker når det blir kokt"


svarte han alltid og lo, å jeg lurte alltid på hva det var for noe godt jeg skulle få denne gangen..  


 


Mette-Lise Granholt